Os og Naturen

Barnet lærer i samspillet med naturen; ved at opholde sig ude på alle tider af året, ved at være i kontakt med dyr, planter og naturfænomener som sol, regn, vind, ild og vand og om vinteren stift vand.

Den frosne sø bag cykelbanenMålet er at børnene færdes, udforsker, søger viden, gør sig erfaringer, tager ansvar for dyrehold og får respekt for naturen og udfordres i naturen. At barnet ikke får vrangforestillinger om at f.eks. regnorme, biller og andet kryb er farlige eller ulækre, men at det også lærer at passe på dem.

Naturen er vores legeplads, og der er  passende udfordringer til alle.

Vi voksne deltager aktivt og  engagerede i børnenes udforskning af naturen, og vi forsøger at delagtiggøre dem i naturens gang. Det betyder også, at liv og død er et naturligt samtaleemne.
Nedenstående  kanon er indsat, da den så fint  og levende beskriver, hvad vi vil med de små poder og hvad vi udsætter dem for. Naturen skal mærkes på godt og ondt og opleves hele året. Da vi brænder for udelivet er vi hele tiden på udkig efter ideer til nye naturoplevelser.


I takt med at vi afprøver nye og spændende oplevelser med børnene – vil vi føje dem til kanonen. Dette dog med rødt – så der ikke skal herske tvivl om at det er tilføjelser til kanonen.


GRØNNE SPIRERS NATURKANON

Et børnehavebarn skal opleve…

  • At klatre i træer
  • At lege i hovedhøjt græs
  • At hoppe i vandpytter.
  • At falde i vandet
  • At gå på bare tæer i sne.
  • Lugten af skovbunden
  • At kravle op et sted, hvor de ikke kan komme ned
  • At en haletudse bliver til en frø
  • At spise af naturen
  • De skal have oplevet at svinge sig i et tov
  • Høre lærken fløjte
  • Trille ned ad en bakke
  • Bygge huler
  • De skal have smagt på jord og sand
  • At mudre sig til og blive spulet med vandslange inden de kan komme ind
  • At spise ude i snevejr
  • At bade i regnvejr
  • De skal fiske krabber
  • Bygge dæmninger i åer
  • Flyve med drager og kælke
  • At bygge tovbaner
  • At lave vinterhi i skoven
  • At få mange smagsoplevelser fra mad lavet på bål
  • At se nattehimlen ved overnatning i udflytteren
  • At høre uglens tuden og klokkefrøens kvækken ved overnatningen
  • at rulle sig i sneen efter at have nydt fællesskabet i Andreas svedhytte
  • at være med til at gå på opdagelse i en død grævling

Et børnehavebarn skal møde…

Skovens og havets lyde. Lugten af regn. Liv og død. Utrolige historier fra naturen. Alle vejrtyper og konstatere at alt vejr er godt vejr. Stranden, skoven, heden og engen. Is på vandpytter. Følelsen af at holde en fisk

Et børnehavebarn skal lære…

  • At bruge en dolk og en sav
  • At kende nogle få navne på fugle, træer og insekter
  • Hvor maden kommer fra
  • Ikke at sparke til en myretue
  • At kende dyrene omkring os
  • Børn skal vide at elefanter ikke eksisterer i den danske skov De skal lære at tænde bål, at holde det i live og at omgå ilden med respekt.
  • Fødekæden: Fra bær til fugl til ræv til føde for fuglen igen. Hvad sker der med dyret, når det er dødt(forrådnelseskassen)
  • Årstidernes karakter
  • At lave ting af naturens materialer
  • Selv at klæde sig fornuftigt på
  • At holde naturen ren
  • om klima og bæredygtighed

Et børnehavebarn skal føle…

  • Nysgerrighed
  • Tryghed ved naturen
  • Småkravl i hånden
  • At vores natur er en naturlig del af hverdagen
  • Glæden ved at samle
  • Hvordan det er at overskride sine egne grænser. Flowoplevelser og fordybelse
  • Sand, jord, mudder og vand
  • Og finde ro ved at ligge og kigge op i himlen
  • Sidde i et træ og fantasere
  • De skal have været våde, stukket sig og blevet trætte

Kilde: Friluftsrådet, www.gronnespirer.dk