Klar parat til skolestart
Vi arbejder med at gøre vores børn klar til det næste store skridt i tilværelsen, nemlig at skulle starte i skole, både som en naturlig del af vores dagligdag, men også med særskilte aktiviteter for vores ældste børn, som står på spring til nye og ganske anderledes udfordringer.
Vi forsøger ikke at imitere et skolemiljø. Vi er en børnehave, faktisk en udflytter og den tanke og baggrund holder vi stædigt fast i. Vi møder stor opbakning fra børnehaveklasselederne på Sølvgade skole, som er vores samarbejdsskole i netop dette synspunkt. MEN det er klart at lige så snart børnene begynder at vise interesse for tal og bogstaver, så skal det være muligt for dem også at dykke ned i den verden. Derfor har vi fokus på den legende læring som introduktion til det gryende kendskab til bogstaver.
Nede på cykelbanen tegner vi en “forhindringsbane” med farvekridt med forskellige farver, bogstaver og symboler og så er en af de største eller en voksen opråber og siger “hop over til den gule trekant og videre til det grønne 8-tal!”. På ladens væg har vi hængt en stor tavle op, hvor man med store armbevægelser kan tegne og skrive. Vi samler kulstykker fra bålpladsen, som vi tegner på vores gamle planker med. Nede i skoven skriver vi vores navne i skovbunden eller samler kogler sammen, som vi former vores bogstaver med.
Alt dette som supplement til det der foregår indenfor på værkstedet; tegne, male, skrive, klippe, klistre og andre kreative sysler. Vi forsøger at ramme børnene med forskellige læringsstile, nogen har brug for plads til store armbevægelser, nogen har brug for at have kroppen og pilfingeren med og andre har brug for fred og ro omkring sig til at arbejde med de fine detaljer, og det skal de få…!
Hvis bare det var så nemt, men det indebærer mange andre ting at starte i skole. Man skal kunne lytte og modtage kollektive beskeder, stille sig op og tale foran en forsamling, være stille, række hånden op og vente og vente og vente på, at det bliver ens tur til at fortælle. Derfor har vi i udflytteren meget fokus på at holde samlinger, især i forbindelse med vores frugttid. Vi voksne sætter jævnligt dagsordenen, hvis der er aktuelle problemstillinger vi synes at vi trænger til at vende med børnene, men lige så tit er det børnene som sætter dagsordenen. Når gruppen har været delt op i løbet af dagen, er det også fast procedure at vi fortæller hinanden om vores oplevelser, når vi alle igen er samlet til frugt. Store som små, så gælder de samme krav og forventninger, hvilket betyder at de hurtigt får det med at tale ind under huden og oplever, at det slet ikke er så farligt.
Når tiden sig nærmer hvor det er blevet tid til affyring, inviterer vi jer forældre ind til en snak om parathed, og ja, det indebærer også at man kan tørre sig selv helt deromme bagi…!